Belangrijkste risico’s
De energiecrisis en de daaropvolgende overheidsmaatregelen hebben veel gevraagd van het aanpassingsvermogen van onze organisatie.
De hoge energieprijzen waren een stimulans voor onze klanten om verder te verduurzamen en minder energie te verbruiken. Het verbruiksgedrag zorgde, in combinatie met het relatief warme jaar, voor een overcapaciteit van stroom en gas. We hebben dit overschot tegen hogere prijzen dan waarvoor we oorspronkelijk hebben ingekocht verkocht op de markt. Door de gestegen prijzen hebben we hiermee positieve financiële resultaten behaald. Bij kouder weer of in geval van prijsdalingen liepen we het risico op negatieve resultaten. In november 2022 kregen we hier mee te maken.
De hoge tarieven zorgden echter ook voor liquiditeitsrisico’s. Door de sterke stijging van de marktprijzen zijn de zekerheden die in de inkoopcontracten zijn opgenomen voor de termijninkopen nodig gebleken en geëffectueerd. Voor 2022 heeft dit geresulteerd in een ontvangst van zekerheden vanuit leveranciers. Deze zekerheden, vaak in de vorm van bedragen, hebben een positief effect gehad op het werkkapitaal (liquiditeitspositie). De zekerheden worden ingezet als reserve voor het geval een leverancier wegvalt of zijn verplichtingen niet kan nakomen. De reserve loopt er als gevolg van onze reguliere inkopen uit naarmate de leveringen uit termijncontracten plaatsvinden en uiteraard eerder wanneer het marktprijsniveau weer sterk zou zijn gedaald.
In de tweede helft van 2022 hebben we gewerkt aan de implementatie en uitvoering van de overheidsmaatregelen: zowel de overheidssubsidies uit hoofde van CEK22 (Tijdelijke overbrugginsregeling tegemoetkoming kleinverbruikers 2022, ofwel Energiekorting overheid) als de uitvoering van het prijsplafond met ingang van 2023. De ontwikkeling en uitvoering hiervan heeft veel tijd gekost van onze medewerkers. Als dit langer aanhoudt, gaat dit op termijn ten koste van de innovatie en uitvoering van strategische projecten. In korte tijd en onder druk aanpassingen doorvoeren brengt risico’s met zich mee. De impact van de wijzigingen als gevolg van de overheidsmaatregelen is drieledig: de financiële impact kan bij verkeerde uitvoer van politieke wijzigingen substantieel zijn. Er zijn risico’s rondom imago en klanttevredenheid als gevolg van negatieve focus op energiebedrijven vanuit de media. Onduidelijkheid of verkeerde uitvoer zal negatieve klantreactie tot gevolg hebben. Tot slot heeft de sterk verhoogde werkdruk negatieve impact op onze medewerkers.
Daarnaast zagen we in 2022 nog effecten van de coronapandemie. Dit leidde tot verzuim en verlies van medewerkers. Zie ook onze medewerkers voor een beschrijving van de effecten en getroffen maatregelen.
In de onderstaande tabel zijn de belangrijkste risico’s weergegeven. De risico’s zijn gerangschikt op de kans dat de dreiging zich voordoet en de grootte van de impact (beide op een schaal van 1=klein tot 5=groot). De impact hangt af van het criterium. Er is onderscheid gemaakt tussen financieel, imago, juridisch/compliance en klantimpact. Binnen financieel is zeer laag (1) een bedrag van lager dan € 100.000, bij zeer hoog (5) gaat het om een mogelijke schade van meer dan € 10 miljoen. We hebben de uitwerking van de criteria per onderdeel hieronder weergegeven.
Score | Kans | Criteria voor impact | |||
Financieel | Imago | Juridisch/Compliance | Klant Impact | ||
5 | Zeer hoog | Schade is meer dan € 10 miljoen | Het zorgvuldig opgebouwde imago van Greenchoice wordt in één klap vernietigd. | Greenchoice wordt door civiele rechter en/of toezichthouder veroordeeld tot betaling van een hoge boete (wegens herhaalde overtreding wetgeving) en moet grote kosten maken voor het doorvoeren van correcties. | Greenchoice heeft een conflict met één of meerdere klantgroepen en wordt door de toezichthouder (ACM) aansprakelijk gesteld. De boete kan zowel voor Greenchoice zijn als voor de betrokkenen. Publieke bekendmaking op de website van de ACM of waarschuwing in de media van beschuldiging van Greenchoice voor overtreding van de (consumenten-)regels. |
4 | Hoog | Schade tussen € 2 en € 10 miljoen | Greenchoice komt landelijk via verschillende media langdurig negatief in het nieuws. | Greenchoice heeft te maken met een langlopende jurdische kwestie, waarin Greenchoice de aangesproken partij is en waarvoor hoge kosten moeten worden gemaakt. De kans op een voor Greenchoice negatieve uitspraak is meer dan 50%. | Greenchoice heeft een conflict met één of meerdere klantgroepen en kan aansprakelijk worden gesteld door de toezichthouder (ACM) op het doorvoeren van correcties. Dit kan leiden tot hoge operationele kosten, afhankelijk van de opgelegde termijn van correctie en de periode om het uit te voeren. |
3 | Midden | Schade tussen € 500.000 en € 2 miljoen | Greenchoice komt éénmalig negatief in het nieuws of krijgt grotere aantallen negatieve beoordelingen op gebruikersfora en/of social media. | Greenchoice moet zich voor de rechter verantwoorden. Alle belangrijke feiten voor het dossier zijn aanwezig. | Greenchoice heeft een conflict met een klantgroep en moet zich verantwoorden voor de toezichthouder (ACM). |
2 | Laag | Schade tussen € 100.000 en € 500.000 | Een individuele klant uit zich publiekelijk negatief over Greenchoice. | Greenchoice krijgt een conflict met een groep klanten, maar dit leidt uiteindelijk niet tot een rechtszaak. | Greenchoice heeft een conflict met een klangroep en dit leidt wel tot een correctie. |
1 | Zeer laag | Schade lager dan € 100.000 | Geen gevolgen voor het imago. | Greenchoice krijgt een conflict met één klant, maar dit leidt niet tot een rechtszaak. | Greenchoice heeft een conflict met een klantgroep, maar dit leidt niet tot een correctie. |
In de kolom rechts staan de belangrijkste maatregelen die we nemen om het risico te vermijden.
Risico | Categorie en risicobereidheid | Kans | Impact | Maatregelen |
Te lage reactiesnelheid op externe maatschappelijke ontwikkelingen | Strategisch | 3,9 | 3,6 | ∙ Projectaanpak in implementatie overheidsmaatregelen met efficiënte besluitvorming |
Te lage innovatiesnelheid ten opzichte van onze concurrenten | Strategisch | 3,0 | 4,0 | ∙ Opzet en formalisatie van intern innovatieproces |
Cyberaanvallen en cybercriminaliteit | Operationeel | 3,6 | 3,3 | ∙ Implementatie en continue verbetering van beveiligingsmaatregelen |
Grote margeafwijkingen als gevolg van externe marktprijsbewegingen op lange termijn | Financieel | 3,2 | 3,1 | ∙ Uitbreiding opslag (berging) en regelvermogen |
Ontevredenheid van klanten | Strategisch | 2,5 | 3,8 | ∙ Proactief en transparant informeren van onze klanten |