Materiële thema's
De belangrijkste thema’s voor Greenchoice zijn:
-
Altijd duurzame energie voor en van iedereen
We doen dit door ons te ontwikkelen tot hét platform voor klimaatpositiviteit en 24/7 365 dagen per jaar groene stroom te leveren. We stimuleren lokale hernieuwbare energie opwek van particulieren en coöperaties, overtuigen mensen over te stappen naar groene stroom en laten iedereen op een betaalbare manier mee profiteren van de energietransitie. -
Financieel gezond bedrijf blijven
Om ook in de toekomst betaalbare groene stroom en bosgecompenseerd gas voor iedereen te leveren en te kunnen blijven investeren in duurzame energie, is het belangrijk om competitief en financieel gezond te zijn. -
Voorop in klimaatpositiviteit
Wij nemen een leidende rol in de energietransitie en worden het centrum van een ecosysteem voor verduurzaming. Als Greenchoice willen wij dat iedereen ons weet te vinden voor het maken van duurzame keuzes en klimaatpositiviteit centraal stellen. Dit doen we door de daad bij het woord te voegen en onze footprint en die van onze klanten zo klein mogelijk te maken, en netto zelfs een positieve bijdrage te leveren. -
Natuur versterken
Wij zijn ons bewust van de impact die onze bedrijfsactiviteiten kunnen hebben op de natuur. Daarom houden we rekening met de impact van onze operaties op de omgeving en versterken we de natuur en biodiversiteit. Dit doen we zowel lokaal als wereldwijd, onder andere door te investeren in bos, wetlands en duurzame landbouw.
In de onderstaande tabel staan per materieel thema de belangrijkste indicatoren, resultaten en doelstellingen.
Materieel thema | KPI | 2021 | 2020 |
Altijd groene energie voor en van iedereen | Aandeel energie uit eigen productie | 78% | 74% |
Aandeel Nederlands duurzame elektriciteit | 98% | 100% | |
Klanten (x1000) aangesloten bij energiecoöperaties | 12,6 | 11,5 | |
Postcoderoos-projecten | 350 | 290 | |
Aantal klanten (x1000) die zelf energie opwekken | 244 | 231 | |
Financieel gezond bedrijf blijven | EBITDA Greenchoice leveringsbedrijf (miljoen €) | 51,8 | 15,9 |
EBITDA KiesZon (miljoen €) | 15,0 | -0,7 | |
Bedrijfsrendement | 5,8% | -3,1% | |
EBITDA 2021 Groep/netto resultaat (miljoen €) | 66,8 / 28,6 | 15,2 / -8,0 | |
Voorop in klimaatpositiviteit | Opwek uit (gebonden) PPA's bij groep en klanten (MWh) | 2.307.151 | 2.293.115 |
Duurzaamheid Greenchoice merk | #3 | #2 | |
Geïnstalleerd vermogen KiesZon (MWp) | 113,7 | 80 | |
Rapportcijfer onderzoek Duurzaamheid Nederland (Consument en Zakelijk) | 9,9 (B2C) 8,3 (B2B) | 8,2 (B2C) 8,0 (B2B) | |
Percentage van totaal verkocht volume aardgas gecompenseerd | 100% | 100% | |
Aantal installaties Energie + B2C | 4.452 | 4.630 | |
Natuur versterken | Totaal geïnvesteerd in natuurlijk gebied (x1000 EUR) | 918 | 3.498 |
Oppervlakte bos beschermd en hersteld (ha) | 1.126.228 | 1.095.038 |
Evaluatie van de managementaanpak
Aan de hand van onze resultaten evalueren we jaarlijks onze managementaanpak van de verschillende materiële onderwerpen. Dit doen wij aan de hand van onze eigen prestatie-indicatoren. We kijken minimaal één keer per jaar met de interne betrokkenen en het bestuur naar de KPI’s ten opzichte van de streefwaarden en de prestaties van vorig jaar. Waar nodig doen we aanpassingen in de aanpak als dat volgt uit de evaluatie om de uitkomsten voor het volgende jaar te verbeteren.