Meer klanten, meer schone energie

De grootste directe invloed die wij hebben is het leveren en ontwikkelen van schone, groene energie. Simpel gezegd: door groene energie te leveren, besparen we grijze opwekking van stroom en dus CO2-uitstoot.

In 2020 zijn we gegroeid van 566.000 naar 628.000 particuliere en zakelijke klanten. Tegelijkertijd stapten er ook klanten over naar andere leveranciers. Als een klant van een grijze stroomleverancier naar ons overstapt besparen we meer CO2 dan wanneer een nieuwe klant voorheen ook al groene stroom afnam.

Dilemma: Focus op de groene of grijze klanten?

Als klanten van een groene leverancier overstappen naar ons, dan vermijdt dit niet extra CO2-emissies. De netto-klimaatimpact is dan 0. Als we ons richten op consumenten die grijze stroom afnemen en hen overtuigen voor 'groen' te kiezen, dán maken we impact. Tegelijkertijd weten we uit onderzoek van de ACM dat 71% van de consumenten van leverancier wisselt vanwege de prijs. Slechts 17% switcht vanwege duurzaamheid. Voor ons is dit een dilemma: op welke consument richten we ons? ‘Prijsklanten’ zijn moeilijker te overtuigen van de relevantie van groene stroom. Met ons merk richten wij onze aandacht dan ook voornamelijk op de groene klanten. Wij geloven dat hoe groter we onze groene energiebeweging in Nederland maken, hoe meer (groene) consumenten we dus aan ons binden, hoe sneller de rest zal vergroenen!