Impact case: Delen Duurzame Energie

Het onlangs gesloten Klimaatakkoord biedt veel mogelijkheden voor particuliere woningeigenaren. Veelgehoorde kritiek is dat huurders worden vergeten. Vanwege de kosten is verduurzaming voor hen vaak nog een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Samen met Delen Duurzame Energie B.V. brengen we daar verandering in. We gaan voor het eerst samen collectieve zonnestroomprojecten op geschikte daken van woningcorporaties realiseren, waaruit sociale huurders direct financieel voordeel kunnen halen. De huurders kunnen meedoen zónder de verplichting om vooraf geld in te leggen.

Guus Schöll:“D2E heeft het, in samenwerking met Greenchoice, mogelijk gemaakt collectief opgewekte zonnestroom op daken van woningcorporaties tegen een laag tarief aan te bieden aan sociale huurders. De huurders kunnen zonder te investeren een bijdrage leveren aan de energietransitie. Vanaf de eerste dag wordt hun energierekening lager. Inmiddels zijn er projecten opgestart bij zes woningcorporaties en zijn er gesprekken met 40 woningcorporaties. Hete eerste zonnestroomproject is  in september  van 2020 feestelijk geopend.”

D2E in cijfers

• Ontwikkeling van 5 tot 8 MWp potentiële opwek