Energie opslaan

Het afstemmen van energievraag en -aanbod is op zichzelf geen totaaloplossing voor de energietransitie. Er zijn altijd momenten dat er geen duurzame opwek is, hoe goed je ook timet. Daarom werken we ook aan energieopslag, op grote en kleinere schaal.

Opslag-case: Hartelbatterij

In 2019 is de megabatterij bij het Hartelkanaal in bedrijf genomen. Deze reuze powerbank kan 10 MWh opslaan en is zo groot als zes zeecontainers. Hier slaan we windstroom op als er veel groene stroom op het net aanwezig is en ontladen we als er weinig duurzame stroom is. Zo gaan we verspilling van opgewekte energie tegen, zorgen we voor een beter rendement én leveren we een bijdrage aan een stabiel energienetwerk.

In 2020 openden we met hetzelfde doel een flexplein bij windmolenpark Hellegatsplein. Samen met onze partner Greener Power Solutions plaatsten we er tien mobiele batterijcontainers en koppelden deze aan de vier aanwezige windmolens. De batterijen kunnen elk 336 KWh opslaan. Als ze niet bij de windmolens worden opgeladen en gebruikt, worden de batterijen door Greener Power Solutions ingezet om verschillende offgrid-locaties, waar tijdelijk een grote energiebehoefte is, van stroom te voorzien, zoals evenementen, festivals, concerten en bouwplaatsen.