Maatschappelijke partners

We zetten in op samenwerkingen met 'groene' partners. Partners die op een eigen manier werken aan een duurzame toekomst. Dit hoeft niet direct een link te hebben met de energiesector. Wel met onze duurzame missie. Zo worden wij - en onze partners - zichtbaar én duurzame keuzes eenvoudiger. In 2020 hebben we een aantal mooie samenwerkingen verlengd. Zoals met FNV, de Dierenbescherming en milieuorganisatie WISE. Ook zijn we nieuwe samenwerkingen aangegaan, waar Wakuli en Buur maakt Natuur goede voorbeelden van zijn.

FNV

De werknemersvakbond FNV staat voor fatsoenlijk werk en een eerlijke verdeling van werk en inkomen. FNV-leden die de afgelopen jaren klant werden van Greenchoice kregen groene stroom en bosgecompenseerd gas. Deze stroom wordt opgewekt met vier speciale FNV-windmolens in onze windparken bij het Hartelkanaal en Hellegatsplein. Al ruim 25.000 FNV-leden profiteren ervan. Vicevoorzitter van FNV Kitty Jong: “Bij een vakbond denkt men niet snel aan het klimaat, maar de energietransitie heeft volgens ons alles te maken met werk en inkomen.” Greenchoice wil met FNV duurzame energie voor iedereen bereikbaar maken. In alle lagen van de bevolking. Juist ook voor mensen die daarbij wat meer hulp nodig hebben. Door de samenwerking kunnen we in één keer een grote groep mensen beter bereiken.

Wakuli

Wakuli koffie is de eerste écht eerlijke direct trade koffie. In plaats van werken met grote koffiehandelaren, werkt Wakuli direct samen met kleinschalige koffieboeren over de hele wereld. Ze steunen de koffieboeren met klimaat-slimme productie en geven trainingen om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken. Door de koffieboeren direct te verbinden aan Wakuli koffiedrinkers, voorkomen zij dat kleinschalige boeren slecht betaalt krijgen en geven zij de marges - van grote handelaren en retailers - terug aan de koffieboer. Speciaal voor het Samen Greenchoice spaarprogramma biedt Wakuli korting voor onze klanten. Hiermee bieden we onze klanten een duurzame koffiekeuze en geven we Wakuli als start-up extra bekendheid onder een grote doelgroep. Zo ondersteunen we hun duurzame missie.

Lukas Grosfeld (rechts op de foto, samen met Yorick Bruins), mede-oprichter Wakuli  "Greenchoice en Wakuli zijn twee handen op één buik. Al sinds het prille begin van Wakuli heeft Greenchoice aangeboden om te helpen met naamsbekendheid en introductie aan haar klanten. We zien dan ook een ontzettend mooie match tussen de klanten van Greenchoice en die van Wakuli. Wij hebben de samenwerking tot nu toe als heel prettig ervaren”

Dierenbescherming

In samenwerking met de Dierenbescherming richten we ons op iedereen die een duurzame keuze wilt maken voor milieu én dier. We bieden een energiepakket aan: 100% DIERZAAM. Hiermee spaar je voor zonnepanelen op de daken van dierenopvangcentra en draag je bij aan het dierenwelzijn. Ook levert Greenchoice voor een groot deel van de dierenopvangcentra 100% Nederlandse zonne-energie.

Buur maakt natuur

Als grote bosbeschermer is het bewaken van de biodiversiteit voor Greenchoice erg belangrijk. We werken op dit gebied graag samen met groene partners. Buur maakt Natuur is zo’n partner. De stichting zet zich actief in om gronden op te kopen en terug te brengen naar nieuwe natuur. Zo creëert zij gebieden waar de biodiversiteit zich positief ontwikkelt. Het zorgt voor de terugkeer van een grote variatie aan flora en fauna die nu grotendeels verdwenen is. We helpen een handje via ons spaarprogramma Samen Greenchoice. Elke donatie van € 6 van een klant verdubbelden wij. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer we kunnen vergroenen!

Wim Beijer, Buur maakt Natuur:  "Greenchoice helpt ons geweldig om onze idealen breder uit te dragen. Dat is super. Via het Samen Greenchoice programma bereiken we een grote groep mensen die ook nog eens gemotiveerd worden om ons financieel te steunen. En dat is hard nodig om samen met al onze ‘buren’ nóg meer natuur in onze omgeving te ontwikkelen.”

WISE

Milieuorganisatie WISE zet zich in voor 100% hernieuwbare energie: een schone, veilige en eerlijke energievoorziening voor nu en later. Samen met groepen en individuen dagen ze het huidige energiesysteem uit en promoten oplossingen die bijdragen aan de energietransitie. De samenwerking tussen WISE en Greenchoice bestaat onder meer uit het gezamenlijk voeren van landelijke (lobby)campagnes, zoals ‘Groene stroom? Ja graag!’ en ‘Gemeentes op Groen’ om het bewustzijn van duurzaamheid en groene stroom onder zowel consumenten, bedrijven als instanties te vergroten.

Lisanne Boersma, campaigner Energietransitie WISE: "Met onze campagnes werken aan de Energierevolutie. Samen met groepen en individuen dagen wij het huidige energiesysteem uit en promoten oplossingen die bijdragen aan een schonere wereld."