Energiecoöperaties

Zelf stroom opwekken met zonnepanelen is nog niet voor iedereen mogelijk. Heb je geen eigen dak, omdat je huurt of in een appartement woont? Niet getreurd! Deelnemen aan een collectief zonnedak of het kopen van een stukje windmolen óf zonnepaneel is dan een mooi alternatief. Greenchoice ondersteunt ruim 175 startende en ervaren energiecoöperaties door heel Nederland die dit mogelijk maken. Ons netwerk van lokale energieprojecten breidt zich steeds verder uit. Hierdoor hebben steeds meer klanten de keuze zich aan te sluiten bij een project in de buurt. Duurzaam Dichtbij noemen wij dat.

De nummer 1 partner van lokale energiecoöperaties

We ondersteunen deze coöperaties door onze kennis en ervaring in te zetten bij de oprichting en de realisatie van energieprojecten. We bieden hulp bij de financiering van coöperatieve projecten en bij het goed informeren en werven van deelnemers. Ook in de bouw en het onderhoud spelen we vaak een rol. En natuurlijk nemen we de groene stroom af van de coöperaties die wij weer leveren aan onze klanten. Op die manier zijn wij de nummer 1 partner van energiecoöperaties en lokale energieprojecten.

In 2020 zijn we veel nieuwe samenwerkingen gestart en hebben we verschillende energieprojecten gerealiseerd. Ook is het ons gelukt om lokale energiecoöperaties en andere initiatieven te ondersteunen bij het digitaal delen van hun kennis en informatie door een webinar-tool beschikbaar te stellen en dit jaar het jaarlijkse evenement HIER opgewekt samen met onze partner HIER volledig online te organiseren. Een voorbeeld van hoe we er samen voor hebben gezorgd dat de lokale energietransitie toch door kon gaan in 2020.

Lokale energieprojecten schieten als postcoderozen uit de grond

Om duurzame energie-opwek dichtbij op te wekken, heeft het kabinet een stimulans in het leven geroepen: de Regeling Verlaagd Tarief. Ook wel de postcoderoosregeling. Particulieren en mkb’ers kunnen met deze regeling een financieel extraatje halen uit het (collectief) investeren in duurzame energieprojecten.

Het aantal ‘postcoderoosprojecten’ is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2020 hadden we 247 actieve postcoderoosprojecten ten opzichte van 218 een jaar eerder. Dat is een teken dat de energietransitie echt aan het versnellen is. Greenchoice heeft met de coöperaties bijgedragen aan de totstandkoming van 56% van alle postcoderoosprojecten in Nederland. Ook heeft Greenchoice zich in 2020 actief ingezet om de opvolger van de Regeling Verlaagd Tarief tot een goede regeling te maken voor coöperaties en VvE’s. Deze regeling gaat op 1 april 2021 van start en Greenchoice staat klaar om weer veel nieuwe projecten te begeleiden.

* Totaal aantal postcoderoosprojecten in Nederland (bron: Hieropgewekt)

Regionale Energie Strategieën

We hopen we dat de ontwikkeling van lokale energieprojecten ook in 2021 doorzet zodat nog meer mensen zelf deel kunnen nemen aan de energietransitie. Greenchoice zit regelmatig met beleidsmakers aan tafel om te zorgen voor voldoende zekerheid en perspectief voor coöperaties en hun leden. We voelen ons ook gesteund middels het Klimaatakkoord, waar rondom lokale energieprojecten een richtlijn van 50% voor participatie door omwonenden is opgenomen. Dit stelt projectontwikkelaars en overheden voor de vraag hoe zij ook de omgeving kunnen laten meedenken én meeprofiteren van lokale energieprojecten.

Om de energietransitie inclusiever te maken gaan we komend jaar duurzame energieprojecten nog toegankelijker maken. Bijvoorbeeld door deelname mogelijk te maken voor iedereen die wel wil, maar niet zelf kan investeren. Denk bijvoorbeeld aan huurders die via onze ‘Postcoderoos voor woningcorporaties’ korting krijgen op hun energierekening, zonder zelf de zonnepanelen aan te hoeven schaffen. Het eerste project is in 2020 van start gegaan in Leiderdorp. Maar ook onze crowdfunding projecten met ZonnepanelenDelen en Duurzaam Investeren maken het mogelijk om zelf deel te nemen aan collectieve energieprojecten. In 2021 richten wij ons op het realiseren van nieuwe lokale energieprojecten waaronder ook enkele windparken zoals windpark Goede Buren langs de A16 bij Breda en onze samenwerking met strategische partners zoals gemeente Amsterdam en Rotterdam waar we gezamenlijk werken aan het ondersteunen van lokale energie-initiatieven.