Mijlpalen in 2020

Samen met onze klanten en partners en óndanks de COVID-19 maatregelen hebben we in 2020 mooie mijlpalen bereikt. Zo werden we in mei wederom uitgeroepen tot het meest duurzame energiemerk volgens de Sustainable Brand Index en in september openden we het eerste collectieve zonnestroomproject voor huurders. Belangrijk, omdat we willen dat iedereen mee kan doen aan de energietransitie, ook huurders zonder eigen dak. Dit waren onze hoogtepunten van 2020:

Januari – Greenchoice en Energie Transitie Groep samen verder

Greenchoice heeft in januari alle aandelen van Energie Transitie Groep (ETG) in handen, waar Huismerk Energie, De Groene Stroomfabriek en Energy Trading Company onder vallen. Vanaf 1 januari 2020 versterken we hiermee onze positie als marktleider in groene energie. Zo kunnen we ook op lange termijn succesvol blijven inzetten op de competitieve energiemarkt.

Februari - Spaarprogramma Samen Greenchoice gaat van start

In de maand februari lanceerden we ons duurzame spaarprogramma ‘Samen Greenchoice’. Het enige volledig duurzame spaarprogramma van Nederland waarmee we onze trouwe klanten belonen en dat duurzaam gedrag stimuleert. Met Samen Greenchoice helpen we duurzame initiatieven groeien door hun producten in de schijnwerpers te zetten. Inmiddels nemen al meer dan 75.000 klanten deel aan het duurzame spaarprogramma.

Maart - We werken thuis vanwege de COVID-19 pandemie

Toen in maart iedereen vanwege de COVID-19 pandemie werd opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken, heeft Greenchoice direct maatregelen genomen. Binnen afzienbare tijd konden alle medewerkers thuiswerken, was er een crisisteam operationeel en werden eventuele (financiële) risico’s nauwgezet gemonitord en gerapporteerd. De impact van het COVID-19 virus op de dagelijkse processen bleef daarom beperkt.

Mei - Greenchoice meest duurzame energiemerk van Nederland

De Sustainable Brand Index heeft in mei 2020 een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de perceptie van consumenten op duurzaamheid, branding en communicatie. Tijdens een online lanceringsevent werden de Sustainable Brand Index Awards uitgereikt. Voor het vierde jaar op rij stonden we in de top drie van meest duurzame merken van Nederland. Binnen de energiesector worden we voor het vierde jaar op rij gezien als het meest duurzame energiemerk!

Juli – Windpark De Veenwieken operationeel

Vanaf juli draaien de tien windturbines van Windpark De Veenwieken op volle kracht. Het windpark bevindt zich tussen Ommen, Dedemsvaart en Hardenberg. Per jaar moeten de molens groene stroom opwekken voor 20.000 huishoudens. Zes turbines worden geëxploiteerd door De Wieken, een project-B.V. van Greenchoice, Windunie en het ABN AMRO Energy Transition Fund.

Juli - Windmolenpark Hellegatsplein wordt duurzame energiecentrale

Deze maand opende Greenchoice samen met Greener Power Solutions een flexplein voor mobiele batterijcontainers. Het plein biedt plaats aan tien mobiele batterijen, die gekoppeld zijn aan het landelijke elektriciteitsnet en rechtstreeks worden opgeladen vanuit de vier aanwezige windmolens. Daarmee is het windpark een duurzame energiecentrale geworden en zetten we een nieuwe stap op weg naar Altijd Groen.

September - Landbouwgrond wordt voedselbos

In september maakten we onze samenwerking met Stichting Voedselbosbouw Nederland wereldkundig. Via het programma Duurzame Doorbraak helpen we boeren om met een deel van hun grond een voedselbos te realiseren. Het doel: binnen vijf jaar minstens 150 hectare voedselbos aanleggen op landbouwgronden in Nederland voor een duurzame voedselproductie in de komende decennia.

September - Eerste collectieve zonnestroomproject voor huurders

De huurders van woningcomplex Langendijkdreef in Leiderdorp hadden in de maand september een primeur. Op ‘hun’ dak is de eerste collectieve zonnestroominstallatie voor huurders in Nederland in werking gesteld. Het is voor het eerst dat huurders met een gezamenlijk dak rechtstreeks kunnen profiteren van de opbrengst van zonnestroom.

November – Greenchoice blijft vooroploper op de stroommarkt

De stroomranking, een onderzoek van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en Wise naar de duurzaamheid van stroomleveranciers, laat zien dat Greenchoice ook dit jaar weer tot de vooroplopers behoort. We scharen ons daarmee in het rijtje leveranciers die “actief meewerken aan de omslag naar een duurzame energievoorziening”. Onze eindcijfers zijn een 8,2 op de ranking voor de consumentenmarkt en een 8,0 op de ranking voor de zakelijke markt.

December - Coen de Ruiter wordt onze nieuwe algemeen directeur

Coen de Ruiter volgt Evert den Boer op als algemeen directeur van Greenchoice. De Ruiter werkte als CEO en CFO bij financiële vergelijkingssite Independer en was daarvoor werkzaam als algemeen directeur bij Fairtradekeurmerk Max Havelaar en Stichting Apenheul. De kennis en ervaring van De Ruiter komt bij Greenchoice goed van pas. Anja van Niersen, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Greenchoice zei daarover: “Met de aanstelling van Coen hebben we voor een zeer ervaren bestuurder gekozen, die weet hoe commercie en maatschappelijke relevantie hand in hand kunnen gaan. Met zijn ervaring kan hij, vanuit onze missie om de energietransitie in Nederland te versnellen, Greenchoice innovatie en groei bieden.”