Impact op lokale gemeenschappen

We werken nauw samen met energiecoöperaties in Nederland. Dit zijn de afgelopen jaren belangrijke spelers geworden in de samenleving. Waar een decennium geleden nog bijna niemand zelf met het opwekken van stroom bezig was, zien we nu dat de participatie rondom de energietransitie steeds breder wordt. Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee moet kunnen doen en daarom richten we ons onder andere op sociale huurders.

Financieel rendement

Investeren in duurzame opwek is niet alleen goed voor het klimaat, maar levert ook financiële voordelen op. Spaargeld levert tegenwoordig niets meer op, of kost in sommige gevallen zelfs geld. Het loont dan ook om te investeren duurzame opwek, zoals via onze deelneming Zonnepanelendelen.nl. Gemiddelde rentepercentages liggen hier rond de 4%. Mensen willen onderdeel worden van de transitie en spreken met hun portemonnee.

In het geval van de energiecoöperaties leveren wij ze een financiële bijdrage van €30 per klant die blijft. Dit is een belangrijke geldstroom voor de coöperaties. In totaal hebben we in 2019 zo ruim €300.000 geïnvesteerd in lokale gemeenschappen.

Lees in de volgende cases meer over de impact die we realiseren met onze energiecoöperaties!