Impact case: Zonnepark Welschap

Samen lokaal energie opwekken. Dat was de wens van vliegbasis Eindhoven en vijf samenwerkende Brabantse energiecoöperaties. In totaal telt het park op het terrein van de vliegbasis 11.040 zonnepanelen die samen stroom opwekken voor meer dan 900 huishoudens. Daarmee is Zonnepark Welschap het grootste volledig door leden gefinancierde energieproject van Nederland!

Ad van de Ven, voorzitter van de coöperatie Zonnepark Welschap: ā€œDe coöperatie Zonnepark Welschap vond enkele jaren geleden in Greenchoice een professionele partner om een groot zonnepark op een militaire vliegbasis in Eindhoven te ontwikkelen. Het bestuur van de coöperatie bestond uit vrijwilligers en was onervaren in het ontwikkelen van een grootschalig zonnepark op basis van de Postcoderoosregeling. Dan is het nuttig en prettig dat je kunt leunen en vertrouwen op een sterke schouder. Met woord en daad stond Greenchoice ons terzijde en hebben we samen iets unieks neergezet. Ook in de exploitatiefase kunnen we op Greenchoice rekenen. De lening hebben we in stappen terugbetaald en de meeste hand- en spandiensten zijn intussen in onze eigen organisatie ondergebracht. Terugkijkend was Greenchoice een zeer goede keuze.ā€

Zonnepark Welschap in cijfers

• 900 leden

• 11.040 panelen

• 3,1 MWp opgesteld vermogen

• 2.674 MWh opgewekte stroom

• 10% leden doet mee zonder inleg

Op 21 maart 2019 werd Zonnepark Welschap officieel geopend!