Kibale - Oeganda

Kibale is één van de laatst overgebleven tropische bossen in Oeganda. Samen vormen de parken een wildcorridor – een ecologische verbindingszone – van 180 kilometer. Het is één van de gebieden met de hoogste biodiversiteit van Oeganda en vormt ook een thuis voor meerdere bedreigde apensoorten. We planten bomen aan die inmiddels zijn volgroeid. Samen zorgen de bomen voor een gezond dik bladerdek wat helpt bij het herstel van de biodiversiteit van het park. Het project maakt een groot verschil op het gebied werkgelegenheid voor de lokale bevolking.

• Omvang en ligging - 79.500 hectare ten westen van de hoofdstad Kampala. Het park grenst in het zuiden aan het Queen Elizabeth National Park.

• Beschermd en aangeplant - De grootte van het beschermde gebied omvat 6790 hectare en er is al bijna 4200 hectare op een natuurlijke manier hersteld. Vanuit het Bosspaarplan zijn er in 2019 80.000 bomen geplant op 50 hectare.

• Biodiversiteit - Er leven zeven ernstig bedreigde diersoorten waaronder chimpansees en rode franjeapen en dertien kwetsbare soorten, waaronder olifanten.

• Mens en maatschappij - Het Kibale-project levert vaste banen op voor ruim 200 mensen uit de lokale gemeenschap, zoals het houden van varkens, geiten en bijen.

• Hoogtepunt - Met het Bosspaarplan doneren onze klanten maandelijks om nieuwe bomen aan te planten en te beschermen. Het afgelopen jaar financierden we onder andere de boswachters die bijvoorbeeld olifantenstropers bestrijden.