Amazonas - Brazilië

Greenchoice heeft al in 2004 het Amazone-project opgezet. In samenwerking met de Nederlandse stichting Forest For Ever en de Braziliaanse stichting Opção Verde werken we hier aan langdurige bosbescherming, om het bos voor toekomstige generaties te behouden. Waar we in 2004 begonnen met 150 hectare tropisch regenwoud zijn het er nu bijna 120.000 – bijna de oppervlakte van de provincie Utrecht. De bedoeling is dat delen van de oppervlakte de officiële status krijgen van reservaat, waarmee we de bescherming nog beter waarborgen.

• Omvang en ligging - Het projectgebied omvat 117.427 hectare bos in de staat Amazonas, gedeeltelijk in de buurt van de plaats Coari en een ander deel ten Noorden van Manaus.

• Beschermd en aangeplant - Het project richt zich enkel op de bescherming van bestaand regenwoud.

• Biodiversiteit - Er is nog geen onderzoek gedaan naar diersoorten. In een veldstudie met de organisatie Profafor in 2008 werd wel duidelijk dat het een gebied is met een hoge diversiteit aan boomsoorten: op minder dan 1 hectare staan alleen al meer dan 100 verschillende boomsoorten!

• Mens en maatschappij - Het project biedt op dit moment werk aan 5 mensen, waarvan 1 in vaste dienst. Regelmatig worden er cursussen gegeven veelal op het gebied van gebruik van producten uit het bos, handwerk en leesvaardigheid, o.a. vanuit het kantoor in Coari. In 2019 is er les gegeven aan 412 cursisten.