Energiecoöperaties

Zelf stroom opwekken met zonnepanelen is nog niet voor iedereen mogelijk. Heb je geen zonnedak boven je hoofd? Niet getreurd! Deelnemen aan een collectief zonnedak of het kopen van een stukje windmolen óf zonnepaneel is dan een mooi alternatief. Greenchoice powert ruim 100 startende en ervaren energiecoöperaties door heel Nederland die dit mogelijk maken. Ons netwerk van lokale energieprojecten breidt zich steeds verder uit. Hierdoor hebben steeds meer klanten de keuze zich aan te sluiten bij een project in de buurt. Duurzaam Dichtbij noemen wij dat!

De nummer 1 partner van lokale energiecoöperaties

We ondersteunen deze coöperaties door onze kennis en ervaring in te zetten bij de oprichting en de realisatie van energieprojecten. We bieden hulp bij de financiering van coöperatieve projecten en bij het werven van deelnemers. Zowel in de bouw als het onderhoud spelen we dus een rol. En vaak nemen we de groene stroom af van de coöperaties die wij weer leveren aan onze klanten. Op die manier zijn wij de nummer 1 partner van energiecoöperaties en lokale energieprojecten.

In 2019 zijn we veel nieuwe samenwerkingen gestart en hebben we verschillende energieprojecten gerealiseerd. Ook hebben we de mijlpaal bereikt van 10.000 klanten die zijn aangesloten bij een van onze energiecoöperaties. Daar zijn we maar wat(t) trots op!

Lokale energieprojecten schieten als (postcode)rozen uit de grond

Om duurzame energie dichtbij op te wekken heeft het kabinet een stimulans in het leven geroepen: de Regeling Verlaagd Tarief. Ook wel de postcoderoosregeling. Particulieren en mkb’ers kunnen met deze regeling een financieel extraatje halen uit het (collectief) investeren in een duurzame energieprojecten.

Het aantal ‘postcoderoosprojecten’ is de afgelopen jaren flink gestegen. Die groei is niet stabiel, maar stijgt haast exponentieel! In 2019 hadden we 218 actieve postcoderoosprojecten ten opzichte van 112 een jaar eerder. Dat is een teken dat de energietransitie echt aan het versnellen is. Greenchoice heeft met de coöperaties bijgedragen aan de totstandkoming van 56% van alle postcoderoosprojecten in Nederland.

* Totaal aantal postcoderoosprojecten in Nederland (bron: Hieropgewekt)

We hopen we dat de postcoderoosregeling ook in de toekomst relevant blijft. De regeling wordt naar verwachting aangepast door de Rijksoverheid. Greenchoice zit regelmatig met het Ministerie aan tafel om te zorgen voor voldoende zekerheid en perspectief voor coöperaties en hun leden. We voelen ons gesteund in het in 2020 verwachte Klimaatakkoord, waar rondom lokale energieprojecten een richtlijn van 50% omwonendenparticipatie is opgenomen.

Om de energietransitie inclusiever te maken gaan we komend jaar duurzame energieprojecten nog toegankelijker maken. Bijvoorbeeld door deelname mogelijk te maken voor iedereen die niet direct zelf kan of wil investeren. Denk bijvoorbeeld aan huurders die via onze  'Postcoderoos voor woningcorporaties', de zogenoemde 'wocoroos', korting krijgen op hun energierekening, zonder zelf de zonnepanelen aan te hoeven schaffen. Maar ook onze crowdfundingprojecten met ZonnepanelenDelen maken het al mogelijk om vanaf 25 euro zelf zonnestroom op te wekken. In 2020 richten wij ons op het realiseren van nieuwe lokale energieprojecten waaronder ook enkele windparken zoals windpark Goede Buren langs de A16 bij Breda.