Onze mijlpalen in 2019

Mede dankzij onze klanten was 2019 een mooi en bijzonder jaar! Nog meer mensen gingen zelf stroom opwekken en samen hebben we Nederland weer een stukje groener gemaakt. Daarbij werken we aan inclusiviteit, omdat we vinden dat iedereen mee moet kunnen doen aan de energietransitie. We kozen voor projecten en samenwerkingen vanuit een groen én sociaal hart. Ook waren we (weer) het meest duurzame energiemerk volgens de Sustainable Brand Index. En daar zijn we trots op. Dit waren onze hoogtepunten van 2019:

Maart – Deelneming in Windpark Greenport Venlo

Samen met Windunie en het ABN Amro Energy Transition Fund namen we het windpark Greenport Venlo over. Na windpark De Veenwieken in Overijssel is dit het tweede park dat we met deze partners gaan realiseren. De negen windturbines zullen energie produceren voor circa 28.000 huishoudens. Zoals het er nu naar uitziet maken we eind 2020 onze finale investeringsbeslissing en is het park naar verwachting eind 2022 operationeel.

April - Meest duurzame energiemerk van Nederland

In april vierden we een feestje! We werden verkozen tot meest duurzame energiemerk van Nederland. En voor het derde jaar op rij stonden wij in de top 3 ‘meest duurzame merken van Nederland’. De Sustainable Brand Index is het grootste en meest toonaangevende merkenonderzoek in Europa op het gebied van duurzaamheid. Voor ons het bewijs dat onze klanten, en andere Nederlanders, begrijpen waar we voor staan en gaan.

Juni - Grootste batterij bij windpark in Nederland

Wat is zo groot als 6 zeecontainers én kan groene stroom opslaan? Juist, onze megabatterij! De Hartelbatterij is de grootste batterijopslag bij een windmolenpark in Nederland. Zo gaan we verspilling tegen en leveren we een bijdrage aan flexibilisering van het energienet. Samen kunnen ze 10 megawattuur (MWh) opslaan. Energieopslag is een belangrijke stap voor de energietransitie in ons land.

Juni - Zonnestroom voor sociale huur

Het Nederlands Klimaatakkoord biedt veel mogelijkheden voor particuliere woningeigenaren. Veelgehoorde kritiek is dat huurders worden vergeten. Daarom gaan we samen met Delen Duurzame Energie (D2E) zonnestroomprojecten realiseren op daken van woningcorporaties. Hiermee hebben ook sociale huurders profijt van energie-opwekking!

Augustus – Duurzame punten scoren

We bouwen graag duurzame relaties op. Zeker met onze klanten! In augustus startten we daarom de pilotfase voor een nieuw spaarprogramma: ‘Samen Greenchoice’. Het is het enige volledig duurzame spaarprogramma van Nederland dat duurzaam gedrag stimuleert en duurzame initiatieven helpt groeien door hun producten in het spotlicht te zetten. Het werkt heel simpel. We belonen duurzame keuzes met spaarpunten die vervolgens ingezet kunnen worden voor duurzame producten en belevenissen.

September - The Raindance Project

‘The Raindance Project’ is een initiatief van Justdiggit. Het klimaatfesitval vond tegelijk plaats in Kenia, Tanzania en Nederland. Met als doel om vergroening en afkoeling van de aarde bij het grote publiek bekend te maken. Greenchoice zet zich samen met haar klanten al jarenlang in voor een groene(re) aarde en is trotse partner van The Raindance Project. Tegelijkertijd startte Greenchoice een samenwerking met Justdiggit om gedegradeerde gebieden in Kenia en Tanzania weer te vergroenen.

Oktober - Aandacht voor het belang van de natuur

Greenchoice is partner geworden van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR). In oktober en november vertoonde WFFR meer dan 100 indrukwekkende natuurdocumentaires in het Rotterdamse Cinerama Filmtheater. Hiermee werd de schoonheid van de natuur en het belang van duurzame ontwikkeling letterlijk in beeld gebracht!

November - Koploper op de stroommarkt

Dit jaar kregen we wéér hogere rapportcijfers in het onderzoek van de Consumentenbond, Natuur & Milieu, WISE en Greenpeace Nederland naar de duurzaamheid van Nederlandse stroomleveranciers. Met een prachtige 9,1 voor de consumentenmarkt en een 8,6 voor de zakelijke markt blijven we een van de groene koplopers op beide stroommarkten!

December – Samenwerken voor voedselbossen

Greenchoice is een samenwerking aangegaan met Stichting Voedselbosbouw Nederland (VBNL). Via het programma Duurzame Doorbraak helpen we boeren om met een deel van hun grond een voedselbos te realiseren. Het doel: binnen vijf jaar minstens 150 hectare voedselbos aanleggen op landbouwgronden in Nederland voor een duurzame voedselproductie in de komende decennia. Met VBNL kunnen we een groter oppervlakte bos realiseren, hierin CO2 vastleggen en duurzame landbouw een impuls geven.

December - Greenchoice en ETG samen verder

We hebben besloten om de Energie Transitie Groep (ETG) over te nemen, waar Huismerk Energie, De Groene Stroomfabriek en Energy Trading Company onder vallen. Vanaf 1 januari 2020 versterken we hiermee onze positie als marktleider in groene energie. Zo kunnen we ook op lange termijn succesvol blijven inzetten op de competitieve energiemarkt.